중국의 1세대 개념미술 작가 중 하나인 얀 레이(b.1965)는 회화, 사진, 영상, 퍼포먼스, 설치 작업 등 다양한 미술 매체를 활용하며 세계화의 조건 아래 끊임없이 변화하는 사회적, 정치적, 경제적 변수를 주시한다. 그의 초점은 로컬과 글로벌, 중심과 주변, 권력자와 소외된 자 간의 역학관계를 밝히고 이를 교섭하는 데 맞춰져 있다. 얀 레이는 카셀 도큐멘타, 베니스 비엔날레, 광주 비엔날레, 이스탄불 비엔날레, 상하이 비엔날레 등 다수의 주요 국제 행사에 참여했으며 홍콩아트센터, 콜로라도 아스펜 미술관 등에서 개인전을 가졌다. 2002년 차이니스 컨템퍼러리 아트 어워드(C.C.A.A.)에서 최우수 예술가상을 수상했다. 그의 작품은 파리 퐁피두 센터, 스탠퍼드 대학교 아트센터, 홍콩 M+ 미술관, 영국 레드 맨션 재단 등에 소장되어 있다.
Yan Lei(b.1965) is among the first generation of Chinese conceptual artist who works across diverse mediums including painting, photography, video, performance, and installation. Through the usage of different materials, Lei addresses the constantly shifting grounds of social, political, and economic variables under the condition of globalization. He focuses on defining the dynamics between the local and global, the center and periphery, and the powerful and the disempowered. Yan Lei has participated in a number of international shows including Documenta, Venice Biennale, Gwangju Biennale, Istanbul Biennale, and Shanghai Biennale. He has held solo exhibitions at venues including the Hong Kong Art Centre (Hong Kong, China) and Aspen Art Museum (Aspen, USA). In 2002, Lei was awarded the Best Artist by the Chinese Contemporary Art Awards (C.C.A.A.). His works have been collected widely by museums and private institutions including the Pompidou Centre (Paris, France), Stanford University art Center, M+ Museum (Hong Kong, China), and Red Mansion Foundation (London, UK).