팝아트의 거장 클래스 올덴버그(b.1929)는 1950년대 말부터 뉴욕을 기반으로 퍼포먼스, 설치, 조각 작업을 활발히 진행해왔으며, 1960년대 '부드러운 조각(Soft sculpture)' 연작으로 화단의 큰 주목을 받았다. 1970년대부터 그는 미술사학자이자 비평가인 코셰 반 브루겐(1942-2009)과 협업하며 특유의 유머러스한 조형작품을 발표한다. 주로 공공장소에서 대형 설치 작품으로 실현된 이들 부부의 공동 작업은 일상적인 사물 또는 이미지에 재료와 크기의 변형을 가함으로써 익숙해진 현실을 새롭게 환기시킨다. 대표작인 미네아폴리스 조각공원의 <스푼브리지와 체리>(1988), 도쿄 국제전시센터의 <톱, 톱질>(1996), 샌프란시스코 링컨공원의 <큐피드의 화살>(2002), 서울 청계천의 <스프링>(2006)은 각 도시의 랜드마크가 되었다. 2012년에 빈 현대미술관에서 기획한 이들의 대규모 회고전 《The Sixties》가 빌바오 구겐하임미술관과 뉴욕 현대미술관을 순회한 바 있다. 올덴버그와 반 브루겐의 공동 작업은 솔로몬 R. 구겐하임미술관, 뉴욕 휘트니미술관, 로스엔젤레스 현대미술관, 샌프란시스코 현대미술관, 바젤 현대미술관 등에 소장되어 있다.
Pop art master Claes Oldenburg(b.1929), has been actively producing works including performance, installation, sculpture since the late 1950s, based in New York. In the 1960s, he gained the attention of the art world with his Soft Sculpture series. Since the 1970s, he collaborated with Coosje Van Bruggen(1942-2009), who is an art historian and an art critic, and created whimsical sculptures together. They transform the size and mediums of everyday objects and images for their massive public installations that revitalize the mundane life. Spoonbridge and Cherry (1988) at Minneapolis Sculpture Garden, Saw, Swing (1996) at Tokyo International Exhibition Center, Cupid’s Span (2002) at San Francisco Rincon Park, Spring (2006) at Cheonggyecheon stream, Seoul, have all become famous landmarks at different cities. In 2012, they had a major retrospective, titled the Sixties, organized by the Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien (Wien, Austria), which later traveled to Guggenheim Museum Bilbao (Bilbao, Spain) and the Museum of Modern Art (New York, USA). Claes Oldenburg and Coosje Van Bruggen’s artworks are included in the collections of Solomon R. Guggenheim Museum (New York, USA), Whitney Museum of American Art (New York, USA), Museum of Contemporary Art, Los Angeles (Los Angeles, USA), San Francisco Museum of Modern Art (San Francisco, USA), and Kunstmuseum Basel (Basel, Switzerland).