PKM 갤러리는 2016년 10월 28일부터 12월 10일까지 2017년 베니스 비엔날레 한국관 출품 작가로 선정된 코디 최(Cody Choi, b.1961)의 개인전 《채색화: 아름다운 혼란 Color Painting(CHEESEKHWA: 채색화): Frustration is Beautiful》을 진행한다. 본 전시는 코디 최 작가가 국내에서는 2011년 이후 5년 만에 개최하는 개인전으로 회화와 설치 작업 신작 14점을 선보이며 특히 작가의 베니스 비엔날레 한국관 출품작 제작 기금 마련을 위한 전시이기도 하다는 점에서 더욱 뜻깊은 프로젝트가 될 예정이다.
1980년대 중반부터 작가이자 문화 이론가로서 활동해 온 코디 최는 현대사회의 문화 정체성과 권력관계에 대하여 탐구하고 회화, 조각, 설치 등의 작업을 통하여 현시대의 다양한 문화가 빚어내는 충돌과 그 간극에서 탄생한 제3의 문화 혹은 혼종 문화, 그리고 끊임없이 탄생하는 동시대 새로운 사회 현상에 주목해왔다. 미국에서 작업을 시작한 이후 작가는 줄곧 감성과 이성, 시각예술과 개념 미술, 상업 화랑과 미술품 그리고 미국 문화와 한국 문화 사이의 갈등으로 인한 혼란과 불안을 경험하였고 이를 바탕으로 미국 사회 속 동양계 이방인의 정체성 찾기라는 주제로 작업을 이어왔다. 작가에게 있어 이러한 혼란과 불안은 고통이기도 하였으나 동시에 더욱 큰 뜻을 발견하고 사고의 발전을 도모할 수 있게 만든 아름다운 경험이라는 생각이 점차 지배적이 되었다. 본 전시에서는 회화 시리즈와 설치 작업을 통해 작가가 생각하는 ‘아름다운 혼란’을 전달한다.
신작 회화 시리즈 <Color Painting(채색화)>는 화면 위에 쓰여진 텍스트를 그것이 뜻하는 색과는 다른 색으로 채색하여 이성적 사고로 글의 의미를 파악하는 좌뇌와 색을 인지하고 감성적 사고를 담당하는 우뇌의 기능을 교란시킨다. 이를 통해 작가는 회화를 뇌의 기능이 아닌 마음으로 감상하도록 하며 시각 예술로서의 회화와 개념 미술 간의 혼란을 유도한다. <Episteme Sabotage(명작 시리즈)> 또한 인식의 혼란을 통해 새로운 사고를 이끌어낸다. 이미 전 세계에서 인정받은 역사 속 명화를 정교하게 재제작하고 손바느질로 만든 텍스트 천 조각을 이에 연결함으로써 교육으로 습득한 명화에 대한 인식과 텍스트 사이에서의 혼돈을 경험하게 한다. 컬러 조명과 헤이즈 머신(haze machine)을 이용하여 공간감과 색감의 교란을 연출한 설치 작업 <Color Haze installation>은 3차원 공간에서 인식의 혼란이 주는 또 다른 아름다움을 선사한다. 다중적 가치 충돌 속의 혼잡한 현대 사회와 그 안의 아름다움을 발견하는 이번 작품들은 작가 자신만의 뚜렷한 색깔을 드러내며 2017년 베니스 비엔날레에 대한 기대감을 높일 예정이다.
코디 최는 미국 아트센터 디자인대학(Art Center College of Design)에서 디자인과 순수미술을 공부하였으며 90년대 초반 이후 뉴욕을 중심으로 활동하는 한국 작가로서는 최초로 작업의 국제적 동시대성을 인정받아, 뉴욕의 다이치 프로젝트 개인전 <The Thinker, December, Deitch Projects>(1996) 프랑스 마르세유 현대 미술관 개관 기념 그룹전 《L’ART AU CORPS: le corps exposé de Man Ray à nos jours》(1996) 등 일찍이 국제적 작가로 명성을 얻었다. 코디 최 작가의 작품 세계는 최근 국제적으로 다시 크게 조명 받기 시작하여, 2015년 독일 쿤스트할레 뒤셀도르프(Kunsthalle Düsseldorf)를 시작으로 프랑스 마르세유 현대 미술관(Musée d’Art Contemporain) 등 유럽 각국의 주요 미술관에서 작가의 25년 화업을 재조명하는 회고전이 영국 출신의 유명 미술사학자 존 웰치맨(John C. Welchman)에 의해 총괄 기획, 진행되고 있으며 이 전시는 스페인 말라가 대학(University of Málaga) 미술관과 독일 켐니츠 미술관(Kunstsammlungen-chemnitz) 등으로 내년 여름까지 이어질 예정이다.
작가는 1994년부터 2004년까지 뉴욕 대학교(New York University) 겸임 교수(adjunct professor)를 역임하였고 문화 이론가로서 활동하며 『20세기 문화 지형도』(2006), 『동시대 문화 지형도』(2010) 등 현대 문화에 관한 전문 비평서를 출간하였으며 이 서적들 또한 국내 문화계의 큰 반향을 얻었다.
PKM Gallery presents Color Painting(CHEESEKHWA): Frustration is Beautiful, a solo exhibition of Cody Choi(b.1961), a representative artist of the Korean pavilion at the Venice Biennale in 2017, from October 28th to December 10th, 2016. This is the artist’s solo exhibition in Korea since his last exhibition here 5 years ago in 2011. Presenting 14 of his new paintings and installation work, this exhibition is a meaningful project in that it was organized to provide funding for the production of works to be shown at the Venice Biennale in 2017.
An artist and cultural theorist since 1980s, Cody Choi has been exploring the cultural identity and relationships of authority in contemporary society. His paintings, sculptures and installation works have focused on the clashes between the diverse cultures of the contemporary age, as well as the third or hybrid cultures and the endless newly-created social phenomena as a result. Having begun his art career in the US, Choi experienced chaos and frustration in the conflicting ideas of the rational and emotional, visual and conceptual art, commercial galleries and art works, and American and Korean cultures. Based on his frustrations, Choi’s work has focused on the subject of finding the alien Asian identity in the American society. While such confusion and anxiety was a burden of suffering for the artist, he began to recognize them as beautiful experiences which allowed him to discover broader and deeper meanings and to nurture his thoughts. In this exhibition, Choi delivers this ‘beautiful frustration’ to the audience through his painting series and installation work.
In his new painting series Color Painting, the names of colors are written in a different color from what it signifies, disturbing the functions of the left brain, which reads the meaning of the word through reason, and the right brain, which perceives color and emotions. Through these paintings, Choi invites the audience to read his paintings not through the brain but through the heart, and generates frustration between painting as a visual art and as a conceptual art. Another work, Episteme Sabotage, also invites new ways of thinking through the confusion of awareness. Reproducing famous world-renowned paintings exquisitely, and attaching a strip of fabric with hand-embroidered text on it, he invites a sense of confusion between the text and the institutionally-trained knowledge of the masterpieces. An installation work using color lighting and haze machine to disturb the sense of space and color, Color Haze installation presents another kind of beauty that arises from confusion of reception in three-dimensional space. Shedding light on the frustrations of the contemporary society with clashes of multiple values, and discovering the beauty within, these works demonstrate the artist’s own distinct colors and stir up the expectations for his work at the Venice Biennale.
Cody Choi studied Fine Art at the Art Center College of Design in the United States. Working mainly in New York City in early 1990s, Choi was the first Korean artist to be recognized for global contemporariness in his works, and became the spotlight of international art world early on with his solo exhibition The Thinker, December at Deitch Projects in New York (1996) and group exhibition L’ART AU CORPS: le corps exposé de Man Ray à nos jours, commemorating the opening of Musée d'Art Contemporain in Marseille (1996). Cody Choi’s oeuvre started to regain global prominence, and a retrospective of Choi’s 25 years of art was organized by the recognized UK art historian John C. Welchman (presently the Chairman of Mike Kelley Foundation). The retrospective, held in Kunsthalle Düsseldorf in Germany (2015) and in Musée d'Art Contemporain in Marseille, France (2016), will continue until summer of 2017, in major art museums and institutions throughout Europe, including University of Málaga, Spain, and Kunstsammlungen-chemnitz, Germany.
Choi was the Adjunct Professor at New York University from 1994 to 2004. Also a cultural theorist, he has written critical publications on contemporary cultures including Topography of 20th Century Culture (2010) and Topography of Contemporary Culture (2010), which also stirred a sensational response in the cultural sphere in Korea.