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조덕현: 에픽 상하이
CHO DUCK HYUN: EPIC SHANGHAI

January 19 – February 20, 2018 | P K M & P K M+
서울시 종로구 삼청로 7길 | T. 02 734 9467
 

PKM 갤러리는 2018년 1월 19일부터 2월 20일까지 작가 조덕현(61. 이화여대 교수)의 개인전 《에픽 상하이(Epic Shanghai)》를 개최한다. 본관 및 별관 공간 전체가 사용되는 이번 전시에는 폭 5.8m / 높이 3.9m 규모의 초대형 회화 2점을 포함한 회화 작품과 사진, 그리고 영상설치작업 등 신작 총 18점이 선보이게 될 예정이다.

작가는 20세기 초반 동서양의 자본이 밀집되며 세계 5대 도시로 꼽힐 만큼 급성장했다가 사라진 ‘올드 상하이’라는 시공간을 지금, 이곳으로 소환하며 삶과 시간의 의미를 묻는다. 올드 상하이(현재의 상하이와 구별하기 위해 중국인들이 붙인 명칭)는 화려한 기억으로 현대인의 노스탤지어를 자극하지만 반면 동양과 서양의, 전근대와 근대의, 식민과 탈식민의 여러 가치들이 극단적으로 대립하며 계층 간의 갈등을 유발, 온갖 문제가 끊이지 않아 범죄와 테러, 국지적인 전투가 빈번하고 전쟁의 징후가, 그리고 장차 거대한 변고에의 두려운 예감이 엄습하던 뒤숭숭한 곳이었다. 작가는 그 독특한 시공간에서 얼핏 현재 글로벌 세계의 모습을 읽는다.

이번 전시는 작가가 이미 세상을 떠난 어떤 (가상)인물의 실존을 추적, 그 삶의 다양한 국면을 들추어 시각화하는 ‘서사적 프로젝트’이며 출품작은 전부 그 서사에 기반한다. 주인공은 작가와 같은 이름인 ’조덕현’으로 1914년에 태어나 험난한 이십 세기의 격랑을 헤쳐 나가다가 1995년에 고독사했는데 그의 말년 정황은 이전 전시(《꿈 DREAM》, 2015년, 일민미술관)에서 작업으로 언급된 바 있다. 이번엔 그 전사(前史)인 20대 주인공의 상하이 시절을 다루는 것이다.

작가와 상하이 출신의 소설가 미엔미엔(棉棉)의 협업으로 마련된 서사에는 1930년대 상하이의 전설적인 여배우 완령옥(阮玲玉), 조선에서 건너가 상하이의 슈퍼스타가 되었던 김염(金焰), 당대의 아이돌인 배우 겸 가수 저우쉬엔(周璇) 등 다수의 실존 인물들과 작가와 동명인 남주인공 ‘조덕현’, 그리고 여주인공 홍(紅)이 공존한다. 출품작 중 초대형 회화인 <1935>는 그 서사에 가장 충실한 작품으로서 거대한 화면에 과거와 현재의 시간이, 실존 인물과 허구의 인물이, 실제 상하이의 모습과 영화 세트 등 가상의 요소들이 뒤섞여 있는데 이는 각각 다른 시간과 공간의 레이어들의 중첩이며 그 레이어들 간의 충돌과 조화를 읽어내는 방식에 따라 다양한 이야기를 발생시킨다. 이러한 시도는 장편 서사를 미술이 여하히 담보할 것인가에 대한 실험으로 문학이나 영화 등 서사 위주의 여타 장르와는 다른 방식의 독해법을 요구한다. 또 다른 초대형 회화 <꿈꿈>의 경우 상징성이 보다 농후한데 이는 양차 세계대전의 난민들부터 시리아 난민까지 근현대의 온갖 전쟁과 재난의 난민들을 한데 모은 묵시록적 광경으로서 바로크 회화나 낭만주의 회화를 연상시키는 격렬한 구도를 갖추고 있다. 그리고 전시의 대미를 장식할 영상설치작업 <에픽 상하이>는 <대로>, <신여성>, <마로 천사> 등 1930년대 상하이의 유명 영화 장면들을 여러 개의 작은 모니터들에 담아 5면 거울을 통해 투영, 수백수천 개의 영상이 일파만파로 확대되는데 이는 관람객에게 마치 무한한 시공간 속에 표류하고 있는 듯한 착각을 줄 것이다.

작가 조덕현은 도쿄 소게츠 미술관(1994), 필라델피아 ICA미술관(1995), 앙드레 에머리히 갤러리(1997), 버지니아 미술관(1998), 파리 주드폼 미술관(2000) 등 국내외 유명 미술관과 갤러리에서 개인전으로만 30여 회, 그리고 상파울로비엔날레, 이스탄불비엔날레, 요하네스버그비엔날레, 광주비엔날레, 베니스비엔날레(특별전) 등 다수의 국제전에 초대되는 등 일찍이 세계무대에 진출하였으며, 활발한 국제적 예술 활동으로 2001년 ‘제2회 한불 문화상’을 수상하였다. 주로 연필만을 사용하여 마치 사진과 같은 사실적인 회화로 근·현대 시간 속 개인의 실존과 운명을 조명, 잊고 지낸 삶의 기억을 예리하고도 섬세하게 복원하여 서사적인 구조로 담아내는 것이 그의 작업의 특징이다. 또한, 문학, 고고학, 영화 등 여타 장르와 협업을 통하여 다양한 예술 세계를 포괄하는 독창적인 작품세계를 구축하고 있다. 그의 작품은 미국 허쉬혼 미술관, 일본 히로시마 미술관과 후쿠오카 미술관, 네덜란드 호르컴 시청, 국립현대미술관, 리움미술관 등 유명 기관에 소장되어 있다.

λ 협업자 미엔미엔(棉棉)은 상하이 출신의 유명 소설가로 『캔디』, 『소셜 댄스』, 『팬더 섹스』 등의 소설을 쓰고 영화에도 출연하였으며 현재 중국 당국의 검열에 의해 중국 내 활동이 중지되어 네덜란드에 체류 중이다.

λ 그림에 등장하는 주인공 조덕현의 이미지는 영화배우 조덕현의 모습이다. 즉 작가 조덕현이 구상한 허구의 조덕현을 배우 조덕현이 연기한 것이다.






CHO DUCK HYUN: EPIC SHANGHAI

January 19 – February 20, 2018 | P K M & P K M+
40 Samcheong-ro 7-gil, Jongno-gu, Seoul | T. 02 734 9467


PKM Gallery is pleased to present ‘Epic Shanghai’, a solo exhibition by Cho Duck Hyun (b. 1957, Professor at Ewha Women’s University, Seoul) from January 19th to February 20th, 2018. On view at PKM and PKM+, the exhibition will showcase 18 new works by the artist ranging from paintings, including two mega-sized paintings with a height and width of 3.9meters and 5.8m each, to photographs and a video installation.

Cho Duck Hyun questions the significance of life and time by recreating the time and space of ‘Old Shanghai’, a city that used to be one of the five largest cities in the world in the 20th century where both the Chinese and the Western capital had converged and flourished, then perished futilely in a twinkling. Old Shanghai (the name the Chinese have given to the city to differentiate the old and new city of Shanghai), with its splendid past of its heyday, might evoke a sense of nostalgia to the modern man. At the same time, however, Old Shanghai was a city of dreaded chaos, a city filled with ominous forewarnings, in which extreme conflicts between the East and the West, premodernity and modernity, colonization and decolonization clashed altogether resulting in rampant social discrimination, terrorism, crimes and wars. Within this bizarre space- time of Old Shanghai, the artist succeeds in catching a glimpse of the contemporary global world.

This exhibition can be referred to as a ‘narrative project’ of which Cho follows the trajectory of life of a deceased (fictional) character, discovering the different aspects of his lifetime and visualizing them through the artworks. The protagonist of this narrative is the fictional character ‘Cho Duck Hyun’, born in 1914 and died in solitude in 1995 after going through the perilous times of the turbulent period of the 20th century. The works presented at the artist’s previous solo exhibition titled ‘Dream’ at Ilmin Museum of Art in 2015 were alluded to the story of Cho’s latter years. This time, the story revolves around the times of his twenties in Old Shanghai as a prequel to ‘DREAM’.

The story, written in collaboration with the artist and Mien Mien, a writer from Shanghai, features coeval real historical figures including the legendary actress of the 1930s Shanghai Yuen Ling Yuk, Kim Yeom, the actor from Chosun who became a superstar in Shanghai, and Zhou Xuan, the iconic Chinese actress and singer of the time, along with the eponymous protagonist ‘Cho Duck Hyun’ and a heroine named Hong.

From the works in this exhibition, the grand-scale painting ‘1935’ shows the most faithful depiction of this narrative in which the elements of the real and the fictional, including both real and fabricated images, characters and time periods of Shanghai are all intermingled within the enormous screen. These elements create different layers of time-space, and a variety of stories and interpretations can develop depending on how the viewer reads through the conflicts and harmonies of these different layers. This is an experimentation of the artist’s attempt to find out how a literary epic can be visualized through fine art, and for this reason, the painting requires a differentiated method of interpretation than analyzing genres of art that are narration- oriented such as literature and film. Cho’s other painting of the same scale titled ‘gguum’ holds stronger symbolism with depictions of the refugees and the wounded from the two World Wars and the Syrian Civil War. It is an apocalyptic scene with dramatic compositions that reminds you of the aesthetics of baroque and romanticism. Cho’s work that plays the role of a grand finale of the show is the video installation ‘Epic Shanghai’. Multiple scenes from the 1930s Chinese films The Trail, New Women and Angel of the Road show up on small monitors, and as the scenes multiply into hundreds and thousands of reflections on the pentahedral mirror, Cho’s installation provides the viewer with an illusion of drifting in virtual reality of infinite time-space.

Artist Cho Duck Hyun has hold more than thirty solo exhibitions at world-renowned institutions around the world including Sogetsu Museum(1994) in Tokyo, Institute of Contemporary Art(1995) in Philadelphia, Andre Emmerich Gallery(1997) in New York and Jeu de Paume(2000) in Paris. His works have also been presented at many international Biennials including the Sao Paolo Biennial, the Istanbul Biennial, the Johannesburg Biennial, the Gwangju Biennial and the Venice Biennial (special exhibition), and had the honor of receiving ‘The 2nd Korea-France Culture Award’ for his active role as an international artist. Cho is notable for creating hyperrealist paintings with mostly using pencils. His photographical paintings restore the narratives of one’s once forgotten memories and sheds light on his existence and fate as an individual within the historical frame of the modern and contemporary world with great subtlety. The artist is also known for his unique artistic productions that encompass collaborations of different genres of art including literature, archeology and film. Cho’s works are part of permanent collections of many institutions worldwide, including the Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, USA, the Gorinchem City Hall, the Netherlands, Hiroshima City Museum of Contemporary Art and Fukuoka City Art Museum, Japan, Leeum Samsung Museum of Art and the National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea.

λ The collaborator Mien Mien is a renowned writer from Shanghai. She is the writer of Candy, Social Dance, and Panda Sex and has also appeared in movies. Due to censorship restrictions by the Chinese government, she has been prohibited to work in China. She currently lives and works in the Netherlands.

λ The images of ‘Cho Duck Hyun’ that appear in Cho’s works are depictions of real-life actor Cho Duck Hyun. In other words, the actor Cho Duck Hyun has played the role of ‘Cho Duck Hyun’, the fictional character made up by the artist.

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