토비 지글러 «파괴된 우상»
November 17, 2023 - January 13, 2024 I PKM
PKM 갤러리는 11월 17일부터 2024년 1월 13일까지 영국의 현대 미술가 토비 지글러(Toby Ziegler, b.1972) 의 개인전 «파괴된 우상 Broken images»을 개최한다. 2019년 PKM 갤러리에서의 전시 이후 4년 만에 한국에서 개최되는 그의 이번 작품전에서는 고전 예술과 현대 기술을 가로지르며 오브제, 이미지, 그리고 공간의 관계성을 유연하게 탐구하는 작가의 회화 신작 9점이 공개된다.
토비 지글러는 고전 예술의 조형 요소와 의미를 현대의 기법과 재료로 해체하는 작업을 통해, 원본이자 데이터라는 양면성을 띠게 된 회화가 대중에게 다가가는 방식과 속도에 집중해 왔다. 작가는 바탕이 될 이미지를 3차원으로 모델링하여 기존의 조형적 특징을 비워낸 후, 젯소를 여러 차례 칠하고 사포질한 캔버스에 매끄럽게 프린팅한다. 그는 이와 같이 프린트된 격자무늬 레이어의 안팎을 우연하고도 유기적인 붓질로 오가면서 회화적인 개입을 하고, 조형 요소들을 다시금 조합해 나간다. 최근 단단하고 매끄러운 알루미늄을 지지체로 삼는 대신 직물 캔버스로 회귀한 그는 이성과 직관, 구상과 추상, 아날로그와 디지털을 넘나드는 특유의 작업 방식에 더 깊숙이 천착함과 동시에, 오리지널리티의 경계가 무너진 다성(多性) 의 풍경을 우리 앞에 새롭게 펼쳐 보인다.
이번 전시 «파괴된 우상» 에서 지글러는 디지털 기술이 지닐 수 있는 특성인 비현실성(unreality)을 이용하여 고전 이미지의 회화적인 요소를 과감하게 들어낸다. 전시명이자 이번 개인전의 주요 작품인 “파괴된 우상”은 미국계 영국 시인 T.S. 엘리엇(T.S. Eliot, 1888-1965)의 『황무지(The Waste Land)』(1922)의 한 구절에서 비롯된 것으로, 문명이 야기한 전쟁으로 인해 메마르고 황폐해진 인간상을 드러냄과 동시에 구원의 소망을 담고 있다. 엘리엇의 불규칙하고 파편화된 음률을 따라서, 지글러는 혼종적으로 재구성된 기하학적인 공간 속에 환영처럼 떠도는 파괴된 우상들이 지닐 수 있는 또 다른 아우라를 현재의 성배로서 제시한다.
<Harvest>2023는 작가가 런던 내셔널 갤러리(The National Gallery) 에 소장 중인 작자 미상의 <윌튼 두 폭 제단화 The Wilton Diptych>ca.1395-9 속 색채와 구조를 가져와 모델링한 작품이다. 잉글랜드의 8번째 국왕 리처드 2세(Richard II, 1367-1400)와 그의 통치를 축복하는 성모자와 성인들의 세밀한 형상이 오랜 기간 지니던 의미와 무게감을 던 채, 컴퓨터 화면 속 XYZ 축이 만들어 낸 공간을 가볍게 부유한다. 이와 함께 펄럭이는 국기와 국가의 번영과 축복을 선사했던 천사들은 붉고 푸른 빛의 붓질로만 남아 그 주위를 맴돈다. 작가는 이 와해된 서사를 또 다른 작품 <Idyll>2023 로 발전시키며, 모든 것이 삭제된 공간 속에 점, 선, 면으로만 아스라이 채워진 새로운 목가적 환경을 구현하고 있다. 이처럼 3D 모델링으로 형태도, 의미도 사라져 가벼운 부피만 남은 원본의 이미지는 작가의 즉흥적이면서도 계획적인 회화적 제스처로 덮여, 짙은 안개 속 서서히 드러나는 기억의 형상으로 관람자를 마주한다.
토비 지글러는 센트럴 세인트 마틴스 예술대학(Central St. Martin’s School of Art)을 졸업했으며, 현재 런던을 기반으로 활발히 활동 중이다. 그는 호주 모나 미술관(Museum of Old and New Art), 영국 솔즈베리 뉴 아트 센터(New Art Centre), 헬싱키 키아즈마 현대미술관(Museum of Contemporary Art Kiasma)에서의 개인전과 런던 테이트 브리튼(Tate Britain), 비엔나 벨베데레 미술관(Belvedere Museum), 상해 민생미술관(Minsheng Art Museum), 쿤스트할레 뒤셀로드프(Kunsthalle Dusseldorf)의 단체전 등 전세계 유수의 미술기관에서 전시를 개최한 바 있다. 그의 작품은 테이트 갤러리(Tate Gallery), 영국문화원(The British Council), 버밍엄 박물관 및 미술관(Birmingham Museum and Art Gallery), 홍콩 K11 파운데이션(K11 Art Foundation), 파리 카디스트 예술재단(Kadist Art Foundation) 등의 주요 예술기관에 소장되어 있다.
Toby Ziegler: Broken images
November 17, 2023 - January 13, 2024 I PKM
PKM is delighted to announce the solo exhibition of Toby Ziegler, Broken images, opening from November 17th to January 13th next year. This exhibition marks the return of British contemporary artist Toby Ziegler to Korea, four years after his last show at PKM Gallery in 2019. The exhibition features nine new paintings that explore the relationships between objects, images, and space, bridging the realms of classical art and contemporary technology.
By dismantling the formative elements and meanings of classical art using today’s techniques and materials, Toby Ziegler studies the way and speed that paintings, both as original form and digital data, reach the audience. His process involves printing a 3D modeling background image that has hollowed out the existing sculptural elements onto a smoothly gessoed and sanded surface. He then introduces painterly interventions with gestural brushstrokes, weaving both inside and outside of the printed grid pattern of layers, and reassembles the dismantled formative elements. In his recent works, Ziegler has returned to using fabric canvases instead of rigid aluminum, exploring the interplay of reason and intuition, representation and abstraction, analog and digital. Through these processes, his works present a multi-layered landscape where the boundaries of originality have blurred.
In Broken images, Ziegler boldly accentuates the painterly aspects of classical images through the incorporation of unrealistic elements inherent in digital technology. The exhibition’s title, Broken images, corresponding to the main painting, is derived from a passage in T. S. Eliot’s The Waste Land (1922). The poem portrays a human imagery decayed and ravaged by the war, a consequence of civilization’s turmoil, while simultaneously holding hope for redemption. Echoing Eliot’s fragmented and erratic poetic rhythm, Ziegler presents a new interpretation of the Holy Grail – a symbol of shattered images that float like illusions in a hybridized geometric realm.
The color palette and structure of Harvest (2023) draw inspiration from an anonymous artwork, The Wilton Diptych (ca. 1395-9), housed at the National Gallery in London. In the work, detailed depictions of Richard II (1367-1400), the eighth king of England, and the Virgin and Child with Saints, bestowing blessings on his reign, appear to traverse the XYZ axes freely within a computer screen. The fluttering national flag and the angels that gave the prosperity and blessings to the nation now exist as mere red and blue brushstrokes around the plane. Ziegler expands upon this disintegration in Idyll (2023), where the work constructs a new idyllic environment filled solely with points, lines, and planes. Thus, the original images, having lost their forms, meanings, and volumes after the 3D modeling process, are concealed by the artist’s spontaneous yet carefully constructed painterly techniques. They encounter the audience as a form of gradually emerging from the dense fog, transforming into a vision of memory.
Toby Ziegler, based in London, graduated from Central St. Martin's School of Art. The artist has held solo exhibitions at various institutions, including the Museum of Old and New Art (Berriedale, Australia), the New Art Centre (Salisbury, UK), and the Museum of Contemporary Art Kiasma (Helsinki, Finland). He also participated in group exhibitions at Tate Britain (London, UK), Belvedere Museum (Vienna, Austria), Minsheng Art Museum (Shanghai, China), and Kunsthalle Düsseldorf (Düsseldorf, Germany). His works are included in the collections of major institutions such as the Tate Gallery (London, UK), The British Council (London, UK), Birmingham Museum and Art Gallery (Birmingham, UK), K11 Art Foundation (Central, Hong Kong), and Kadist Art Foundation (Paris, France).