구정아 «공중부양»
Koo Jeong A: Levitation
September 6 - October 21, 2023 I PKM & PKM+
PKM 갤러리는 9월 6일부터 10월 21일까지 2024년 제60회 베니스 비엔날레 한국관 단독 작가로 선정된 구정아 작가의 개인전 «공중부양»을 개최한다. 구정아는 오감을 사로잡는 섬세한 작업으로 국제무대에서 두각을 드러내 왔다. 국내 네 번째 개인전인 이번 전시에서 그는 드로잉, 프린트, 포스터, 책 등 작품 세계 전반의 흐름을 보여주는 다양한 매체의 작업과 더불어, 새로운 ‹Seven Stars› 대형 페인팅, 부유하는 마그넷 조각 등 작품 20여 점을 갤러리 전관에 걸쳐 선보인다.
전시 «공중부양»에서 구정아는 느슨하면서도 긴밀하게, 비선형적으로 관계를 맺는 작업을 통해 우리가 발붙이고 있는 현실 너머 또 다른 가능성의 영토로 관람객을 초대한다. 전시는 1990년대 이후 구정아 작업에 반복 등장하며 무한히 확장하고 있는 모티프, ‘OUSSS’를 중심축으로 한다. ‘OUSSS’는 구정아가 창안한 불가사의한 우주인 동시에 단어이자 형태소이고, 물질이자 에너지다. 여기에 종종 등장하는 태아 모습의 생명체는 어둠 속을 유영하며 인간을 넘어선 몸짓으로 짓궂은 유머와 기묘한 감각을 전하고, 어디에나 있지만 없는 미스터리(MYSTERIOUSSS), 호기심(CURIOSSSA), 참 나(CHAMNAWANA; true me & I)의 영역으로 우리를 이끈다.
2022년, 구정아는 9년여간 제작한 ‘OUSSS’에 대한 3D 필름을 파리(Paris+ par Art Basel)에서 처음 선보였다. 이번 전시에서는 해당 필름의 스크립트가 된 드로잉 시리즈, ‹OBP›2015가 최초 공개된다. 익숙한 개념이 깨지고 팽창, 폭발, 방사되는 이 시리즈의 끝에 작가는 남의 마음이나 일의 기미를 재빨리 알아챈다는 제목의 신작 ‹SS Gakchal›2023을 배치했다. 이와 같은 언어유희는 그의 작업에서 자주 발견되는데, 예컨대 작가이자 철학가인 에두아르 글리상(Édouard Glissant, 1928-2011)과 협업 출판한 『FLAMMARIOUSSS』2006에서 구정아는 플라마리온 프랑스어 사전(Flammarion dictionary)에 ‘OUSSS’라는 단어를 슬쩍 추가하고 그만의 정의를 써 놓았다. 본 전시에는 그 한정판 책이 글리상을 기리는 포스터 작업과 함께 전시된다.
한편, 2020년 PKM 갤러리를 수놓았던 ‹Seven Stars› 시리즈는 본 개인전에서 한낮과 황혼의 그림으로 변화했다. ‘7개의 별’은 점성술, 연금술, 신비주의 등의 바탕이 되는 고대 행성(classical planets; 태양, 달, 수성, 금성, 화성, 목성, 토성)과 연관하는 것으로, 3년 전 발표된 시리즈가 낮에는 담백한 단색 평면이었다가 축적한 빛 에너지로 밤에 형상을 드러내는 회화였다면, 이번 신작은 보다 범우주적인 관점에서 공간(space)과 지구(world), 우주(universe)에 관해 이야기한다. 지구상의 인간은 산소 입자들을 통해 환한 색을 볼 수 있고, 식물은 빛에 반응해 싹을 틔우거나 꽃을 피우며, 중력은 직선으로 뻗는 빛을 곡률로 휘게 하는데, 이러한 지상의 경험은 지구 밖 행성들의 활동과 무관하지 않다는 것이다.
전시의 또 다른 축으로 소개되는 ‹Density› (2023)는 중력을 거스르는 입체 작업으로 시야를 압도한다. 2005-2006년 매일의 드로잉에서 출발하여 2019년 AR 작업으로 발전한 ‹Density›는 이번 전시에서 끌어당기고 밀어내는 자석의 속성과 결합해 부유하는 조각으로 재탄생했다. 이는 별관에 전시된 ‹NOMOS Alpha›(2016)의 드로잉 이미지와도 연결되는데, 이 연작에서 선잠에 들 때 어스름하게 떠오른 듯한 형상들은 아이의 그림처럼 단순하게 그려졌지만, 그 이면에는 흐릿한 사실과 허구, 심리적인 충동과 명랑함 등의 복잡미묘한 세계가 담겨 있다. 매체를 넘어선 구정아의 이번 작업들은 상호 작용하고 앙상블을 이루며 예측하지 못한 경험과 발견의 경이로움을 선사할 것이다.
구정아는 ‘그저 평범한 것은 없다’는 태도 아래 흩어지기 쉬운 일상의 소재를 활용하고, 익숙한 장소에 기묘하게 개입하며 평범함의 시적인 측면을 일깨워 왔다. 그는 비가시적이지만 가시적인 것, 가상이면서 현실인 것, 없지만 있는 것 등 상반된 두 개념 사이를 오가며 인지 영역 이면의 열린 가능성에 관해 이야기한다. 최근 내년 베니스 비엔날레의 한국관 대표 작가로 선발된 그는 «오도라마 시티 ODORAMA CITIES»라는 주제로 파빌리온을 ‘한국의 향기 여행’ 공간으로 탈바꿈시키며, 한반도의 무형적인 지도를 관객과 함께 그려 나갈 예정이다.
전 세계 여러 장소에서 거주하며 활동하는 구정아는 파리 조르주 퐁피두 센터, 뉴욕 디아 비콘, 쿤스트할레 뒤셀도르프, 스톡홀름 현대 미술관, 바젤 바이엘러 파운데이션, 서울 아트선재센터 등에서 개인전을 개최하며 세계적인 작가로 발돋움했다. 이외에도 베니스 비엔날레, 상파울루 비엔날레, 광주 비엔날레와 뉴욕 솔로몬 R. 구겐하임미술관, 런던 테이트 모던, 파리 루이비통 파운데이션, 베를린 그로피우스 바우, 도쿄 모리미술관, 루마 아를, 과천 국립현대미술관, 서울 리움미술관 등의 유수 단체전에 참여했다. 그는 2002년 휴고 보스상 최종 후보, 2005년 에르메스 미술상 수상자, 2016년 주영한국문화원 올해의 작가로 선정된 바 있다. 또한 내년 미국 아스펜 미술관에서의 개인전을 앞두고 있다.
Koo Jeong A: Levitation
September 6 - October 14, 2023 I PKM & PKM+
PKM Gallery is delighted to announce the solo exhibition Levitation by Koo Jeong A from September 6th to October 21th. Koo has gained international recognition for her delicate creations that engage all five senses. This marks her fourth solo exhibition in Korea, where the artist will present a collection of 20 works. Among them are the new large-scale Seven Stars painting series, a floating magnet sculpture, and a comprehensive retrospective encompassing her diverse oeuvre, spanning mediums like drawing, printing, posters, and books.
In Levitation, Koo invites visitors to explore an alternate space beyond the reality we know, through works that establish loose yet intimate and nonlinear relationships. The exhibition revolves around the motif "OUSSS," which has recurred in Koo’s work since the 1990s and continues to expand. "OUSSS" is an enigmatic universe created by the artist – a word, a morpheme, a substance, and an energy all at once. The fetal creature often appearing in this cosmos traverses the darkness, conveying mischievous humor and strange sensations with gestures that surpass human-like qualities. It guides us into the realm of universal mystery (MYSTERIOUSSS), curiosity (CURIOSSSA), and true me & I (CHAMNAWANA).
The artist presented a 3D film about "OUSSS," a project she had been working on for nine years, at Paris+ par Art Basel in 2022. In this exhibition, OBP (2015), which served as a script for the film, is being showcased for the first time. At the end of the series, where familiar concepts are deconstructed, expanded, exploded, and released, a new work titled SS Gakchal (2023) emerges, signifying ‘quickly recognizing other people’s minds or signs of work’ in Korean. Such word play is a recurrent theme in her artistic practice, seen in instances like FLAMMARIOUSSS (2006), a collaborative publication with author and philosopher Édouard Glissant (1928-2011), focused on the Flammarion French dictionary. In this version, Koo rewrote the dictionary and simply added the word and the definition of "OUSSS". A limited-edition book is placed alongside a poster in honor of Glissant.
Meanwhile, the Seven Stars series, which illuminated the entire gallery space in 2020, has transformed into paintings of midday and twilight that are visible in daylight. "Seven Stars" relates to the classical planets (Moon, Mercury, Venus, The Sun, Mars, Jupiter, and Saturn) based on astrology, alchemy, and mysticism. While the series released three years ago featured paintings that revealed their figures only at night, utilizing the light energy accumulated during the day, the current works capture a manifestation of space, the world, and the universe from a broader perspective. On Earth, humans can perceive bright colors through oxygen particles; plants sprout or bloom in response to light; and gravity causes straightly radiating light to bend to curvature. The series represents how such occurrences on Earth are not irrelevant to the activities of the planets beyond.
Another prominent work in the show is Density (2023), captivating the audience with its three-dimensional structure that defies gravity. Originating as a daily drawing series between 2005 and 2006, and later evolving into an Augmented Reality artwork in 2019, Density has now been reborn as a floating sculpture, employing the properties of both attracting and repelling magnets. This concept is intricately linked to the NOMOS Alpha (2016) drawings displayed in the annex. While these images might appear reminiscent of sketches drawn during a brief nap, they constitute a complex realm of intertwining facts, fiction, psychological impulses, and whimsy. Koo’s diverse compositions interact and create an ensemble that evokes wonder through unexpected encounters and discoveries.
With the belief that "nothing is merely ordinary," Koo consistently awakens the poetic aspects of the everyday life by using common materials that are easily scattered and intervening in familiar spaces in unconventional ways. Her practice involves navigating the open realm of possibilities within the cognitive domain, oscillating between conflicting concepts such as invisible and visible, imaginary and real, and absence and presence. Selected as the representative artist for the South Korean Pavilion at the Venice Biennale next year, Koo envisions transforming the pavilion into a "Fragrance Travel to Korea" space, aligned with the theme of ODORAMA CITIES. The artist aims to sketch an intangible map of the Korean Peninsula with the audience, offering a unique olfactory exploration.
Living and working across various locations worldwide, Koo has achieved international acclaim through solo exhibitions at the Centre Pompidou (Paris, France), Dia: Beacon (New York, USA), Kunsthalle Düsseldorf (Düsseldorf, Germany), Moderna Museet (Stockholm, Sweden), Foundation Beyeler (Riehen, Switzerland), and Art Sonje Center (Seoul, Korea). She also participated in various group shows, including Venice Biennale, São Paulo Biennale, Gwangju Biennale, Solomon R. Guggenheim Museum (New York, USA), Tate Modern (London, UK), Louis Vuitton Foundation (Paris, France), Martin-Gropius-Bau (Berlin, Germany), Mori Art Museum (Tokyo, Japan), LUMA Arles, Parc des Ateliers (Arles, France), Museum of Modern and Contempoary Art, Gwacheon (Gwacheon, Korea), and Leeum Museum of Art (Seoul, Korea). Koo was a finalist for the Hugo Boss Prize in 2002, won the Hermes Foundation Missulsang in 2005, and received the honor of being named the ‘2016 Artist of the Year’ by the Korean Cultural Centre UK. She is currently preparing for her upcoming solo exhibition at the Aspen Art Museum in the United States.