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PKM Gallery | Bartleby Bickle & Meursault
Organized by JAMES B. LEE

PKM Gallery | Bartleby Bickle & Meursault (BB&M) are pleased to present Planet, a solo exhibition featuring a new, large-scale sculpture by Ham Jin (b. 1978) in BB&M’s project space from September 7 to October 26, 2012. The work, specifically designed to be suspended in the double-height space at BB&M, is the result of two months of onsite production by the artist.

Best known for miniature tableaus populated by micro-sized figures, Ham Jin first burst onto the Korean art world in 1999 at the tender age of twenty-one, while still in university. He has since become one of the most accomplished young sculptors in Korea, with his work shown to growing acclaim in prominent international venues. Ham has developed a distinctive artistic practice, marked by dark wit, visual invention, and an imagination deeply attuned to beauty, and sometimes horror and conflict, in the most mundane crevices of our everyday environment. Primarily shaped from synthetic clay, his fantastic figures and scenes freely incorporate the detritus of our ordinary world—dustballs, fingernails, even dead insects.

With “Planet,” Ham Jin takes an ambitious step away from the miniature dimensions of his previous work toward not only larger scale but also greater depth in formal elaboration and visual and conceptual references. Growing out of his recent interest in exploring how certain outmoded genres in figurative sculpture could be used to reveal what isn’t normally visible, the spherical form of “Planet” began with the idea to create a large sculptural head, a self-portrait, in fact. But the resulting work is dense with forms and lines that seem to have erupted through the surface and, unfettered by conscious constraints, undergone a chaotic proliferation—masses of cells, sinews, and blood vessels expanding and converging to create strange miniature landscapes, ravines and woods. Evoking the lines of Surrealist drawings as well as the fantastic motifs of Bosch, “Planet” is a wondrously compelling portraiture—if it can be called that—abstracted to near illegibility, a secret symbolic universe of the self.

Minimizing the role of color as a formal element, Ham continues to favor black plasticine as his primary material in order to concentrate the viewer’s perception of the intricately varied forms that accumulate in the composition of his sculptures. Hovering between figuration and abstraction, these works may at first seem dark, perplexing, and bewildering. But gradually the engaged viewer becomes immersed in an intriguing realm that emerges as much in the psyche as in the physical space.

Born in 1978, Ham Jin has exhibited in group shows in prominent venues throughout the world, including Minsheng Art Museum, Shanghai, (2010); “Lustwarande 08 – Wanderland,” Fundament Foundation, Tilburg, the Netherlands (2008); Rodin Gallery (currently PLATEAU), Samsung Museum, Seoul (2008); Espace Louis Vuitton, Paris (2008); Mori Art Museum, Tokyo (2005); Fondation Cartier pour l’art contemporain, Paris (2005); and the Korean Pavilion at the 51st Venice Biennale (2005). His solo exhibitions have been held at PKM Gallery (2011); Miki Wick Kim Contemporary Art, Zurich (2008); Aomori Contemporary Art Center, Aomori, Japan (2007), among others. He has been selected by Jiang Jiehong and Jonathan Watkins to participate in the 4th Guangzhou Triennial in the fall of 2012. He is also slated to have a solo exhibition at Art & Public, Geneva, in the spring of 2013.


PKM Gallery l Bartleby Bickle & Meursault는 2012년 9월 7일부터 10월 26일까지 함진 (Ham Jin, b.1978)의 프로젝트 전시 Planet(행성)을 개최한다. BB&M의 프로젝트 스페이스에서 진행되는 이번 전시는 작가 작업의 특징이었던 소규모 조각을 벗어나 확대된 스케일과 풍부해진 내용의 신작을 선보일 예정이다.

1cm를 겨우 넘는 초소형 조각들로 자신만의 소인국을 창조해온 함진은 1999년 대학에 재학중인 21살의 나이로 한국 미술계에 등장하여, 참신하고 재능 있는 젊은 작가로 각광을 받아왔다. 함진은 일상에서 가장 쉽게 지나칠 수 있는 공간에 작가 특유의 어두운 유머와 시각적 기발함, 그리고 아름다움과 기괴함을 포착해내는 그만의 상상력을 보여주며 독특한 작업세계를 발전시켜왔고, 작품의 주재료인 점토에 일상의 쓰레기인 먼지덩어리와 손톱, 죽은 벌레들을 자유로이 포함하며 환상적인 인물과 풍경을 제작해왔다.

본 전시를 통해 새롭게 선보이는 신작 Planet(2012)은 작가가 두 달여간 현장에서 진행한 작업이다. 함진의 예전 작업이 명료한 주제와 그에 상응하는 캐릭터들로 구성되었다면, 그의 최근 작업은 기존 구상 조각과는 달리 인물 형상과 같은 구상적 형태를 추상적으로 환기시킨다. 전시장 공중에 떠있는 거대한 점토 덩어리는 인간 두상에서 작업이 출발했지만, 제작 과정에서 의식을 통제를 내려놓은 작가의 자유로운 손놀림으로 표면 아래의 구조와 형태를 끌어낸다. 근세포들이 뭉쳐서 녹아 흘러내리면서 만들어진 협곡과 나무가 있는 작은 풍경들은 보쉬(Hieronymus Bosch)의 환상적인 모티프와 초현실주의적 드로잉들을 환기시키며, 작품에 빼곡히 차있는 자유로운 선과 면들은 서로 뒤엉키면서 새로운 형상을 만들어 낸다. 행성이 자연이 만들어놓은 에너지 형태인 듯이 함진의 Planet(2012)은 그의 독특한 상상력과 에너지가 응축된 하나의 결정체이자 소우주이며, 이는 작가의 예술적 경계가 상징적이며 추상적인 영역으로까지 확장되었음을 드러낸다.

작가는 이번 신작에서도 작품을 구성하는 복잡하고 다양한 형태에 관객들의 지각을 집중시키기 위해 검은색 점토만을 사용하며 형식적요소로서 색의 역할을 최소화한다. 추상과 구상의 경계를 가로지르는 그의 작품은 처음 보았을 때 어둡고 혼란스러우며 흡사 불가사의한 분위기를 자아내는 듯 하다. 그러나 가만히 들여다보면 관객은 주밀한 물리적 형상들뿐만 아니라, 그로부터 비롯된 풍요롭고 매혹적인 심상들을 통해 드러나는 흥미로운 “마이크로 코스믹”한 예술세계에 빠져들게 된다.

1978년에 태어난 함진은 상하이 민생미술관(Minsheng Art Museum, Shanghai, 2010), 네덜란드 튈뷔르흐 펀다멘트 재단(Fundament Foundation, Tilburg, the Netherlands, 2008), 삼성 로댕 갤러리(현 플라토)(Rodin Gallery, Samsung Museum, Seoul, 2008), 파리 에스파스 루이비통(Espace Louis Vuitton, Paris, 2008), 도쿄 모리미술관(Mori Art Museum, Tokyo, 2005), 파리 까르티에 현대미술재단(Fondation Cartier pour l’art contemporain, Paris, 2005), 제 51회 베니스 비엔날레(51st Venice Biennale, 2005)와 같은 국제적으로 중요한 기관에서 작업을 선보여왔다. 그는 PKM갤러리(2011), 취리히 미키 위크 킴 컨템포러리 아트(Miki Wick Kim Contemporary Art, Zurich, 2008), 일본 아오모리 현대미술관(Aomori Contemporary Art Center, Aomori, Japan, 2007) 등에서 다수의 개인전을 열었으며, 2012년 가을에 쟝 지에홍(Jiang Jiehong)과 조나단 왓킨스(Jonathan Watkins) 기획의 제 4회 광저우 트리엔날레에 참여하며, 2013년 스위스 제네바의 아트 앤 퍼블릭(Art & Public, Geneva)에서 개인전을 개최할 예정이다.

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